ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

Anthem toont een gebrek aan ontzag voor de concurrentie

15
06 2019
08:00 - door Peter Pool

Anthem zou een nieuwe standaard zetten in de MMO-light. De game zou direct de concurrentie aangaan met Destiny, Warframe en The Division. Helaas voor Bioware had de ontwikkelaar beter even goed kunnen kijken naar wat er allemaal goed en niet goed is gegaan in de ontwikkeling en lancering van deze games. Het had hun en ons een boel narigheid bespaard.

Is Anthem een verschrikkelijke game? Nee, de combat is oké, de wereld fraai vertikaal en het vliegen werkt prima. De wereld is echter behoorlijk saai. Er is weinig te doen en wat je er kunt doen komt over het algemeen op hetzelfde neer. De wereld zelf is ook vrij fantasieloos. In Destiny weet ik aan de hand van een screenshot precies waar dit is in de wereld. In Anthem zou ik geen idee hebben. Alles oogt namelijk vrijwel identiek. Een besneeuwd gedeelte of een een vulkanische omgeving had wonderen gedaan. Daarnaast zijn de verschillende vijanden in de game ook al niet echt een voorbeeld van afwisseling. Sterker nog ze zijn allemaal één pot nat. Wederom in Destiny weet je precies welke tactiek je moet volgen bij de Fallen of bij de Hive. In Anthem is geen tactiek nodig. Het is gewoon schieten tot er niemand meer over is. En hoewel dit voor veel shooters het geval is, kun je dit voor de speler leuker verpakken dan Bioware hier heeft gedaan. 

Dan is er het verhaal en de interacties met personages in de gamewereld. Iets waar Bioware zichzelf ooit beroemd mee heeft gemaakt. Het is in Anthem dramatisch. De gesprekken zijn misschien minder erg dan in de gekke bekken parade van Mass Effect Andromeda. Ze ogen nog steeds heel vreemd. Alsof je een gesprek voert met een etalagepop. Het verhaal is ook saai en gewoonweg niet boeiend. Je zult merken dat je vrij snel je schouders ophaalt en stukken conversatie gaat skippen. Je keuzen in de gesprekken hebben geen enkele impact op het verloop van het verhaal. Je sukkelt dus een beetje richting het einde van de campagne zonder dat het je ook maar iets kan schelen wat er geneurd. Bioware onwaardig...of misschien illustratief voor Bioware anno 2019. 

Wat had Bioware o.a. kunnen leren wanneer ze WEL naar Destiny, Fallout 76, Warframe en The Division hadden gespeeld en als ‘lessons learned’ hadden gebruikt. Van Destiny had men kunnen leren dat mensen een goed verhaal willen spelen. In het originele Destiny kregen spelers een verhaal voorgeschoteld waar de gemiddelde speler geen touw aan vast kon knopen. Bij Destiny 2 maar ook een uitbreiding als The Taken King hadden een beter te volgen verhaal. Verder heb je kunnen zien hoeveel mensen van speciale wapens en armour houden. De exotics van Destiny zijn tot op heden een slag apart tenopzichte van de concurentie. Van The Division kun je leren dat de volhouder overwint. Ubisoft heeft zich vastgebeten in The Division net als het overigens heeft gedaan met Ghost Recon Wildlands en Rainbow Six Siege. Men heeft net zo lang gesleuteld aan de games totdat spelers tevreden waren en veel spelers terugkwamen naar de games en vrienden (nieuwe spelers) mee namen. Kijk je wat er gebeurd met Anthem dan heb je het idee dat er een handjevol mensen nog aan de game werkt. Wat eigenlijk voor al deze games geldt is dat ze allemaal te vroeg zijn gelanceerd en meer tijd nodig hadden gehad om in een betere staat in de handen van spelers terecht te komen. 


Is Anthem dan net zo erg als Fallout 76? Nee, die game was gewoon stuk toen hij op de markt werd gebracht. Wel denk ik dat Anthem gewoon nog niet af was en is. Had de game een free to play game geweest had dit denk ik anders gevoeld. Nu heb je als speler het gevoel een early access titel te spelen waar sinds de lancering niet echt heel veel aan veranderd is. Ik speelde de game in juni. Maanden na de originele lancering. Maar de kritiek die gamers toen hadden is nu ook mijn kritiek. Het is te weinig en niet goed genoeg. De combat in Mass Effect Andromeda was oke. Niet buitengewoon goed maar gewoon oke. Datzelfde geldt ook voor Anthem. Het is niet slecht maar is nergens zo goed als Destiny, of heeft de mods van The Division. Het is gewoon een mindere versie van al deze games. Je ziet dat het in potentie meer had kunnen worden. Had men een goede analyse gemaakt van wat er goed ging bij de eerder genoemde games en wat niet. Dit is een veredelde tech demo.Net als dat Bethesda’s naam behoorlijk is beschimpt door Fallout 76 zal de reputatie van Bioware een flinke douw hebben gekregen door zowel Mass Effect Andromeda en Anthem. Een zonde van de ontwikkelaar en eeuwig zonde voor deze ontwikkelaar.

 

 

 

Sluiten
Anthem toont een gebrek aan ontzag voor de concurrentieControl 002