Batman Arkham Origins - De ChoiceCuts Review

25
10 2013
16:06 - door Peter Pool

De Dark Knight is terug voor een derde deel, gemaakt door een nieuwe studio. Weet men de serie naar een nog hoger niveau te tillen? Of is er sprake van 'meer van hetzelfde?

Toen Batman Arkham Asylum in 2009 uitkwam was het een van de beste games van dat jaar. De manier waarop ontwikkelaar Rocksteady de mythe rond de gemaskerde wreker tot leven bracht, was van hetzelfde hoge niveau als regisseur Christopher Nolan in de bioscoop. Een geheel eigentijdse variant van de Dark Knight en al zijn vijanden. De gameplay was een feest van herkenning van goede elementen die zo uit Splinter Cell, God of War en zelfs Mario waren gehaald. Echter, vervolgens zo goed uitgewerkt dat het een geweldige belevenis opleverde.

Na een game van dit niveau wordt je altijd een beetje nerveus. Weet men dit hoge niveau vast te houden? In 2011 kwam Batman Arkham City uit. Een game die nog groter was en waar je alle belangrijke schurken uit het Batman-universum tegen het lijf liep. De game was zo groot dat je moest oppassen dat je niet hopeloos verdwaalde. Het was wederom een sterk staaltje vakmanschap wat Rocksteady hier liet zien.

Terwijl Rocksteady werkte aan een next-gen versie van Batman, wilde uitgever Warner nog wat extra geld trekken uit de goed vertegenwoordigde current-gen consoles. Daarom kreeg Warner Montreal de opdracht een prequel te maken op de andere twee delen. Een prequel waarin het tuig van Gotham City kennismaakt met Batman en waar Batman de Joker leert kennen. We zien het begin van de relatie tussen Inspecteur Gordon en de Dark Knight en leren een heleboel randfiguren kennen die misschien ooit in een comic hun kop lieten zien.

Copy/paste
Dit gebeurd voor een deel in dezelfde stad die je tot je beschikking had in Arkham City, alleen dan voordat het een gevangenis werd. De nieuwe studio heeft echter wel nog een tweede deel toegevoegd dat geheel nieuw is. Om je niet moe te maken van al het op en neer klimmen en vliegen door de stad, kun je dit keer gebruik maken van ‘fast travel’. Iets wat ook wel echt nodig is om in een speelveld van deze grootte te kunnen opereren.

Zonder al te veel weg te willen geven over het verhaal komt het er op neer dat de gangsterbaas Black Mask een groep huurmoordenaars opdracht heeft gegeven om Batman om te leggen. De meeste van hen zullen je totaal niet bekend in de oren klinken, maar ieder heeft zo zijn of haar eigen manier om aan deze opdracht te voldoen. Tussendoor loopt de Dark Knight vele bekenden tegen het lijf. Van de Pinguin tot Bane. Allemaal moet je ze op hun plaats zetten. Een feest voor de echte fans dus.

Genoeg te doen
Er valt ook weer genoeg te doen. Los van de hoofdverhaallijn zijn er de enigma extortion files die je kunt zoeken, een variant op de riddler trophies uit de vorige delen, zijn er gebeurtenissen waarbij je even kunt helpen als Batman en valt er natuurlijk genoeg te sluipen en knokken. Met de verdiende XP speel je weer nieuwe moves en mogelijkheden vrij en het verslaan van een eindbaas levert meestal een nieuw speeltje op. Heb je alles gedaan dan kun je nog aan de slag met de Challenge rooms. Al moet ik bekennen dat ik die altijd minder aantrekkelijk heb gevonden dan de ingame uitdagingen.

Het grootste probleem van Arkham Origins zit hem niet in de game of het spelplezier, maar in het feit dat je deze game al een keer gespeeld hebt. De op zich prima toevoegingen van de huidige ontwikkelaar ten spijt blijft het namelijk vrijwel dezelfde game als Arkham City. Verder vind ik de huurmoordenaars een twijfelachtige rol spelen. Vrij onbekende figuren uit het DC-universum missen de impact van een Bane of Pinguin. Het voelt gezocht en als speler heeft het gewoon niet hetzelfde ‘leven of dood gevoel’ als wanneer je het uitvecht tegen een bekender personage.

Veel foutjes
Verder lijkt de omvang van het speelveld zijn tol te eisen. Tijdens het spelen ben ik een aantal keer ‘door de grond gezakt’ waardoor je letterlijk onder het spel terecht komt en er niets anders op zit dan je console te herstarten. Ook kwam ik vast te zitten op sommige punten omdat de cutscene die had moeten volgen niet kwam en het spel dacht dat ik de trigger hiervoor nog niet had voldaan. Zoekend op fora kom je dan tal van andere spelers op verschillende platformen tegen die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen. Dan zijn er nog zaken die plaatsvinden bij cutscenes, bijvoorbeeld wanneer je gebruik maakt van ‘fast travel’ en eerst het geluid hoort en daarna de animatie ziet. Pure slordigheden dus.

Daarnaast ergerde ik mij aan sommige boss fights. Het spel lijkt het niet zo nauw te nemen met de afstand tussen je tegenstander en jou, wat nog wel eens tot gevolg had dat ik dood ging. Dit heeft vooral te maken met het filmische karakter dat men de game wil meegeven. Triggert het spel deze cutscenes te vroeg, dan is het niet spectaculair, maar vooral erg frustrerend.

Batman Arkham Origins is ondanks mijn kritiek geenszins een slechte game. Je hebt veel te doen, het ziet er prima uit en er valt genoeg te ontdekken. De fans kunnen hem blind halen en hebben er voldoende uren speelplezier van. Heb je echter niet Arkham City gespeeld, dan is het slimmer om die eerst eens uit de budgetbakken te vissen. Je bespaart je op die manier de nodige euro’s om misschien een van die andere najaarstoppers in huis te halen.

+

Batman en de bad guys blijven coole personages.
Veel te doen, ook wanneer je het verhaal hebt uitgespeeld.