Bioshock Infinite Burial at Saa DLC - De ChoiceCuts Review

19
11 2013
08:02 - door Peter Pool

Om te zeggen dat Bioshock Infinite vaag eindigde is een understatement. Vele spelers zullen dan ook reikhalzend uitkijken naar de eerste DLC om te zien of deze meer duidelijk geeft.

Burial At Sea part 1 gaat verder waar we gebleven waren, in Rapture waar Booker op zoek gaat naar zijn dochter. Het Rapture wat we krijgen voorgeschoteld is niet die van de eerste twee delen van Bioshock. Het is een levendige plek waar mensen nog harmonieus samenleven. Hoewel, na een korte wandeling krijg je uit het niets een wapen in je hand en is het weer knallen geblazen. En bij dit knallen begint het spel te kraken.

Houterige shooter
Want laten we eerlijk zijn, het schieten in Bioshock Inifinte was al stroef maar werd gecamoufleerd door het indrukwekkende verhaal. Haal je dat echter weg dan blijft er een shooter over die de stijfheid van de klassieke Doom lijkt te willen evenaren. Daarom zul je gevechten liever beslechten met welgemikte dreunen met de skyhook en natuurlijk de plasmids. Ik vind het bizar dat de ontwikkelaar de houterige shooter mechanics niet even tegen het licht heeft gehouden en deze heeft getweaked. Het heeft iets arrogants.

Ook vreemd is de aanwezigheid van skyrails in Rapture. Het voelt heel gezocht om deze in de onderwaterwereld toe te voegen. Alsof de ontwikkelaar op twee benen hinkte bij het maken. Ook Elizabeth, die zo’n prettige rol speelde in Infinite lijkt een beetje plichtmatig rond te hangen. Was ze in het origineel nog de prinses die uit de toren gered moest worden, in Burial At Sea is ze plotseling een verwaande dame die er op uit is om Booker zijn falen onder ogen te laten zien. Het zal vast op zijn plek vallen na het spelen van het tweede deel, maar nu maakt het de game vooral vager. Hiermee lijkt het vager maken van het verhaal een doel op zich, wat ik weer een teken van zwakte vind.

De lengte van de DLC maakt ook niet veel goed. Voor 15 euro een game-uitbreiding waar je binnen 3 uur toch echt wel doorheen gewandeld bent en die niet uitnodigt om nogmaals te spelen is gewoonweg duur. Tel daar de kritische noten bij op en je moet concluderen dat je deze uitbreiding nog even lekker links kan laten liggen. Laten we afwachten wat het tweede deel brengt. Vooralsnog is Burial At Sea je aankoop gewoonweg niet waard.

+

Rapture in betere tijden.

-