Call of Duty: Ghosts - De ChoiceCuts Review

08
11 2013
09:07 - door Dennis Wilman

Ieder jaar in november worden we allemaal weer rete enthousiast en staan we weer 's nachts in de rij. Ook gamen we de hele nacht om maar zo snel mogelijk door de single player te jassen en daarna te beginnen aan de altijd weer goede multiplayer. Kortom, het is tijd voor de nieuwe Call of Duty: Ghosts.

Begin november begon ook ik aan de single player. Het was 5 uur lang knallen, als een maniak door ontploffingen rennen en opgejaagd worden door alles wat er om je heen gebeurt. Een bonk plezier, maar niets nieuws dus. Ho, wacht, dat is niet helemaal waar. Ik heb geschoten in de ruimte. Zwevend schieten heb ik nog niet gedaan. Maar goed, dat was het dan ook wel. Ik heb deze keer niet op het puntje van mijn stoel gezeten zoals ik dat vroeger wel deed. Ook heb ik niet vol verbazing zitten kijken naar de idiote destructie op mijn TV. Ik heb me dit keer wel zitten ergeren aan de extreem lineaire manier waarop je door de levels gelootst wordt en aan het afgeraffelde verhaal dat nog dunner is dan voorheen. Uiteindelijk heb ik me prima vermaakt, maar vraag me volgende week niet wat ik allemaal meegemaakt heb. Het voelde meer dan ooit als een herhalingsoefening. De single player van Ghosts wist helaas geen blijvende indruk achter te laten.

Het gaat om de multiplayer
Gelukkig heeft Call of Duty altijd een sterke multiplayer. Dit zit ongeacht welk deel je koopt altijd goed in elkaar. En vaak propt de ontwikkelaar er weer een nieuw element in waar je weer helemaal aan verslingerd kunt raken. Denk bijvoorbeeld aan Spec-Ops of de Zombies modus. Ook Ghosts zet deze traditie voort. Tenminste, het wordt geprobeerd. De grootste vernieuwing zit hem in een nieuwe multiplayer modus genaamd Cranked. Het idee hiervan is om campers dwars te zitten door na een gemaakte kill een timer van 30 seconden te starten. Maak je een kill binnen die 30 seconden, dan gaat de timer opnieuw lopen, maar lukt het je niet om iemand te doden, dan leg je zelf het loodje. Het eindresultaat zou een hectische match moeten zijn waarin je moet blijven bewegen om te blijven leven. In de praktijk is het een modus die eruit springt omdat hij soms flink frustrerend is. Het komt namelijk wel eens voor dat je 30 seconden lang niemand tegenkomt en je dus een nutteloze dood sterft. Cranked werkt vooral op de kleinere maps, maar daar had je toch al geen last van campers.

Naast de veel besproken hond heeft Ghosts nog iets nieuws: aliens. Deze kom je tegen in de Extinction mode. Eigenlijk is deze modus hetzelfde als de Zombies modus uit Black Ops, maar dan met aliens. Jij en je teamgenoten krijgen de opdracht de holen van de buitenaardse te slopen met een uitklapbare boor. Zodra je deze geplaatst hebt komen de buitenaardse wezens overal vandaan om dit ding te slopen. Aan jullie de taak om dit te voorkomen. Wanneer de boor klaar is, klap je hem in en verplaats je naar het hol volgende om het geheel nog eens te doen. Het meest rare aan Extinction is dat je de modus start met enkel een pistool. Ik kan er met mijn hersens niet bij dat een speciale eenheid een missie tegen aliens start met het kleinste wapen dat ze konden vinden. Maar goed, anders klopt de insteek van deze modus vast niet meer. Wapens en munitie vind en koop je namelijk op het slagveld en het geld hiervoor verdien je met het slopen van aliens. En laat ik over de aliens maar niet beginnen. Zombies vond ik al iets te cliché, maar aliens gaan nog een stap verder dan dat. Ze passen simpelweg niet bij Call of Duty.

Daarnaast heb je nog de Squads modus. Hierin trek je ten strijde met een zelf samengesteld team bestaande uit jou en drie of vier vrienden. Je kunt dan kiezen om te vechten tegen bots als vorm van training,of tegen een team van samengestelde AI spelers van iemand anders, of tegen een ander team van online spelers. Lijkt dat je allemaal niets, dan kun je ook de strijd aan gaan met hordes van bots. Deze modus is erg te vergelijken met het verdwenen Spec-ops dus.

Call of Duty: Ghosts is wederom weer een prima game, maar helaas is er dit keer wel erg weinig nieuws. De vernieuwingen in Ghosts lijken vooral op nieuwe variaties van oude elementen. De game is in een nieuw jasje gestoken. Dat jasje zit wat beter en staat wat mooier dan de vorige, maar degene in het jasje is nog steeds dezelfde. Ik ga me ongetwijfeld weer vermaken met deze titel, maar niet meer of minder dan dat ik deed met Modern Warfare 3.

+

Call of Duty is en blijft een achtbaanrit.
Space combat hadden we nog niet gezien.