ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

Capcom: ontwikkeling PS4 en Xbox One is 10x zoveel werk

13
01 2014
10:22 - door Peter Pool

Terwijl vooral de structuur van de PS4 en Xbox One er voor had moeten zorgen dat het ontwikkelen voor de consoles een stuk makkelijker zou moeten gaan, blijkt steeds vaker dat het maken van games voor de consoles veel meer tijd vergt dan bij de huidige generatie spelcomputers.

Masaru Ijuin, senior manager of technology management van het Japanse Capcom geeft aan dat het maken van games voor de Xbox One en PS4 tien keer zoveel tijd kost als het geval was bij de Xbox 360 en de PS3. De firma heeft daarom besloten haar huidige MT Framework engine te vervangen voor de Panta Rhei engine.

Hoewel het mogelijk was om de MT Framework engine te optimaliseren voor next gen development was het uiteindelijk toch slimmer om een geheel nieuwe engine te maken volgens Ijuin. Daar waar de optimalisatie van de MT engine er voor zorgde dat de ontwikkeling in de helft van de tijd mogelijk werd, maakt de Panta Rhei engine het mogelijk om het in een zesde van de oorspronkelijke tijd te doen. De eerste game die gebruik maakt van de nieuwe engine is de PS4 exclusieve free to play game Deep Down.

Capcom is niet de eerste studio die aan de kaak stelt dat de ontwikkeling voor de nieuwe consoles meer tijd kost. Eerder werd al bekend dat Guerrilla Games dezelfde ervaring had. Iets wat vooral komt door de vele details die in de game verwerkt moeten worden. Ubisoft Massive heeft voor de game The Division een geheel nieuwe engine gemaakt die niet alleen tot veel grafische pracht in staat is, maar ook de ontwikkeling van de game makkelijker zou moeten maken.
 

Sluiten
Capcom: ontwikkeling PS4 en Xbox One is 10x zoveel werkRage 2 mirror