ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

Control is niet Remedy's beste

05
09 2019
14:00 - door Peter Pool

Een game waar ik naar heb uitgekeken heb doet veel dingen goed maar is soms ook echt bijzonder frustrerend.

Het is erg hip om iedere game te vergelijken met de Soulsborne games. Bij Control ontkom je hier echter niet aan. Remedy heeft overduidelijk gekeken naar het door From Software begonnen subgenre. Er is maar een moeilijkheidsgraad, er zijn control points waar je weer tot leven komt wanneer je sterft in de game en de wereld is een doolhof waar je stap voor stap meer van opent. Vooral dit laatste doet Remedy net even minder goed dan zijn Japanse voorbeeld. Waar je in Dark Souls of Bloodborne geniet van iedere deur die je opent wanneer deze een verbinding blijkt tussen eerder gesloten delen, is het in Control een warboel van onderdelen van de wereld die op elkaar lijken. Het kantoorgebouw in Control heeft namelijk een van de slechtste kaarten die je ooit in een game hebt gezien. Verder zijn veel onderdelen van het gebouw zo gelijk aan elkaar dat je soms geen idee hebt waar je naartoe moet. Zeer frustrerend. 

Daar staat tegenover dat de combat in de game zowel die van je wapen als je krachten zeer goed is uitgewerkt. Zeker wanneer je meer van de krachten vrijspeelt begin je agressiever te spelen. Iets wat ook wordt gestimuleerd door de Doom 2016 mechanic waarin je health krijgt via gedode vijanden. De bewegingen van jouw personage zijn dan weer vrij houterig. Volgens mij waren eerdere Remedy games als Alan Wake en Quantum Break veel beter uitgewerkt op dit punt. Control lijkt de optelsom van juist die twee games maar weet dit onvoldoende te verzilveren. Er is veel mystiek maar men wil te veel uitleggen waardoor de charme van Alan Wake niet gehaald wordt. De engine en de look & feel doen sterk denken aan Quantum Break maar zoals gezegd vond ik de bewegingen in die game beter. Vooral de gezichtsnimaties in Control lijken niet ver verwijderd van die van Mass Effect Andromeda en dat is zeker geen aanbeveling. De personages trekken geen gekke bekken maar lijken stijf gespoten met botox. Zonde. 

Nu lijkt het allemaal veel kommer en kwel en dat is overdreven. Ik heb mij redelijk vermaakt met Control maar de game voelt meer als een tussendoortje dan een echte must have game waarvan ik had gehoopt dat het was. Control mist de sfeer van een David Lynch film en een Stephen King boek zoals Alan Wake die wel had maar mist ook het verhaal van bijvoorbeeld Quantum Break. Het is allemaal vrij standaard. De game oogt fraai met haar sterke gebruik van lichteffecten en de Inception achtige gebouw bewegingen. Maar het voelt allemaal als onvoldoende. Voor een spookhuis is er maar weinig echt eng. Bedenk je dat de first person shooter F.E.A.R. zich ook voornamelijk in kantoorgebouwen afspeelde en dat men daar wel hele creepy momenten wist in te bouwen. Ik doel niet op bakken met bloed maar van die dingen waar de haren op je arm recht overeind gaan staan. Het had de algehele sfeer van de game zoveel goed gedaan. 


Nu blijft het een soort pretpark waar je op vrij standaard vijanden wordt getrakteerd. Niets heel storends maar het roept constant het gevoel op dat er zoveel meer in deze game had gezeten had men net even scherper durven zijn op sommige vlakken. Dan zijn er nog timed events die wanneer je dood gaat direct verdwijnen. Geen mogelijkheid om het opnieuw te proberen enkele door te wachten tot na een minuut of 15 er een nieuw event start. Of bazen van subquests die vaak meer irritant zijn dan moeilijk. In een Soulsborne game heb ik al heel wat controllers verloren maar diep in mijn hart weet ik dat ik dood ging doordat ik een fout maakte, te gretig was. In Control is het vaak door flauwe toevoegingen die eigenlijk niet passen in de game die men heeft gemaakt.

 

Ook de framerate zakte soms hart in. Pauzeer je de de game en wil je direct ergens naartoe rennen dan sterft de game. Wacht een paar seconden na het spawnen en je zit goed. Helaas stort de game ook in wanneer er teveel gebeurd in de game. Iets wat vaak voorkomt. Het zijn dingen die ook in Bloodborne gebeuren en dat vind ik de beste game van deze generatie maar bij Control staat er onvoldoende tegenover om de game echt aan te bevelen. De optelsom van al zijn plussen maar vele minnen is dat ik de game niet kan aanraden voor de volle mep. Wanneer hij de helft van de prijs is kun je hem zeker een keer proberen. Echt teleurgesteld zul je niet zijn maar de komende maanden komen er genoeg games uit die ongetwijfeld beter zijn.

 

 

Sluiten
Control is niet Remedy's besteBorderlands 3