ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

De gouden bergen van Nintendo

10
04 2015
07:00 - door Peter Pool

Het heeft even geduurd maar Nintendo is overstag. Het vrolijk ogende bedrijf gaat haar bekende figuren en franchisen loslaten op IOS en Android. Maar moeten we hier nu echt blij mee zijn?

Nintendo is de laatste jaren door een dal gegaan. Wist het bedrijf het debacle met haar GameCube eerst te keren met de succesvolle consoles de Wii en de handheld DS, daar ging men met diens opvolgers hard op de kleurrijke bek. Niemand lijkt een Wii U te willen en de 3DS bleek vooral populair in Japan. Ook de innovatie van weleer lijkt verdwenen. Het bedrijf komt met games die hooguit een variant op een bekend thema genoemd mogen worden. Denk aan Super Mario Bros Wii en Mario Kart 8. De fans kan het niet boeien, maar daar zijn er te weinig van om de verliezen tegen te gaan. Toen Nintendo, die een jaar voorsprong had op Sony en Microsoft met haar Wii U, binnen het jaar door beiden werd ingehaald met diens PS4 en Xbox One was de vernedering compleet.

Toen het bedrijf met de Amiibo’s op de proppen kwam kon ik alleen maar hoofdschuddend lachen. Waar ze ooit een pionier waren, nu liep het bedrijf achter de feiten aan. Jaren na het succes van Activision’s Skylanders en Disney’s infinity pronkten Iwata en co met hun schaamteloze kopie op het thema. De roep van aandeelhouders om niet langer de mobiele markt te negeren werd groter. Iwata stelde het nog even uit, maar moest overstag gaan om zijn eigen hachje te redden. En plotseling werd daar de samenwerking met het Japanse Dena aangekondigd. Iedereen blij (zou je denken).

Maar tussen de regels door was te lezen dat het bedrijf nog twijfelde over het verdienmodel. Zowel premium als freemium behoren tot de opties volgens bedrijfsleider Iwata. Nu heeft South Park ons laatst perfect laten zien hoe kwaadaardig het freemium betaalmodel is. De gebruiker, in Nintendo’s geval jonge spelers, blijven betalen voor onzinnige dingen in het spel. Dit is dus hoe de beheerders van Mario, Wario, Donkey Kong en Zelda hun centjes willen gaan terugverdienen. Centjes die men heeft verloren aan het technisch inferieure project Wii U. En de consument? Die gaat er met ogen open in tuimelen.

En geld wil Nintendo ten koste van alles verdienen. Zelfs Youtubers moeten hun verdiensten delen met de jappaners als ze een spelletje van het bedrijf bespreken. Het is net zo kolderiek als dom van het bedrijf. Je zou zeggen dat je de marketing hard nodig hebben. Denk nu ook niet dat je volledige games krijgt op aangeboden op je mobiel. Het zal eerder gaan om uitgeklede varianten op bekende games met vooral de bekende figuren in de hoofdrol. Naast inzet als melkkoe, zal Nintendo mobiel vooral inzetten als marketingtool om de spelers naar hun 3DS en mogelijke opvolger van de Wii U te krijgen. Nee, blij hoeven we echt niet te zijn met een partij als Nintendo op de mobiele games markt. Ik zou het eerder zorgelijk willen noemen.
 

Sluiten
De gouden bergen van NintendoCall of duty Modern Warfare 0001