De PlayStation 4 - De ChoiceCuts Review

01
12 2013
08:06 - door Peter Pool

De PS3 heeft een grillige geschiedenis achter de rug. Hij had de mooiste games, maar bleek ook bijzonder ingewikkeld om voor te ontwikkelen. Daarnaast werden ook een enorme hoeveelheid accounts gehacked waardoor Sony weer eens met zijn neus op de feiten werd gedrukt dat software niet hun sterkste kant was. Dit moest anders met de opvolger.

En die opvolger heet, hoe verrassend, de PlayStation 4. Maar ik heb een vaag vermoeden dat je dit al wist. De totstandkoming van de console is een verhaal apart. Een waar grote bedrijven een wijze les aan hebben. Het bedrijf stelde zich kwestbaar op en wist dat er iets moest veranderen. Sony stelde een Westerse man aan als lead architect van het apparaat en op deze manier werd een krachtige console bedacht waarvoor het eenvoudig was om te ontwikkelen. Het resultaat mag er zijn.

Het design
Voordat je kunt genieten van het fraaie design moet je de PS4 natuurlijk uit de doos halen. Zaten de vorige PlayStation’s nog in een stevige verpakking, de PS4 zit in een soort hoes van dun karton dat na twee regendruppels scheurt. De machine zelf zit in een steviger pakket, maar het heeft allemaal iets goedkoops, wat zonde is.

Het design van het apparaat mag er zijn. Weg zijn de rondingen van de PS3. Hiervoor in de plaats zijn de scherpe, doch stijlvolle hoeken aan de voorzijde gekomen. Daartussen zit aan de linkerkant van het apparaat de optische drive verborgen. Wat echter echt verborgen zit en iets waar ik kritiek op heb, zijn de powerknop en de eject knop. Deze zitten verwerkt in twee vouwen. Heelstijlvol opgelost, maar soms gewoonweg lastig te vinden. Ik stel mij zo voor dat wanneer er over 2 jaar een PS4 Slim of iets dergelijks verschijnt dat men deze knoppen op een logische en vindbaardere plek zal plaatsen.

Het matzwart en de kleine glasstrip met de strip licht er tussen die de PS4 siert zullen misschien niet iedereen plezieren. Naast de Wii U en de Xbox One heeft Sony voor het meest uitdagende design gekozen. Iets wat draait om de smaak van de consument. Ik vind hem in ieder geval door zijn vormen en grote een bijzonder fraaie console. Een van de mooiste die ik in mijn leven ben tegengekomen. En ja, ik heb er heel wat de revue zien passeren.

De Dualshock 4
Misschien de belangrijkste verbetering van de PS4 is niet het werkgeheugen of het aantal pixels. Nee, het is de controller. De Dualshock 4 is in alles een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Het gewicht van de nieuwe controller is net iets zwaarder dan die van nummertje 3 en dat zorgt ervoor dat hij net iets prettiger in je hand rust. Belangrijker is de aanpassing op de thumbsticks. Waren deze voorheen bol, nu hebben ze een inham, waardoor je duimen veel beter vat hebben op de sticks. De besturing voelt daardoor prettiger en natuurlijker aan.

Voor shooters hebben de L2 en R2 knoppen inmiddels echte ‘triggers’ gekregen. Oftewel, deze knoppen buigen nu van de controller af. Shooters zoals Killzone Shadow Fall of Call of Duty Ghosts hoeven dus niet langer de R1 als trekker te gebruiken. En het werkt. Daar waar ik het spelen van shooters op de PS3 het liefst verplaatste naar mijn Xbox 360, zie ik dat nu niet meer gebeuren. De Dualshock 4 heeft ook een aantal nieuwe knoppen. De ‘share’ button, waarmee je screenshots of video opnamen maakt links boven en ‘options’ rechts. Waar ik eerst bang was dat je deze knoppen per ongeluk zou kunnen indrukken in de hectiek van het gamen denk ik niet dat dit echt het geval gaat zijn.

Over de touchpad op de controller durf ik nog het minste te zeggen. Je zou er leuke dingen mee kunnen doen, maar er schuilt altijd het gevaar dat men te gezochte dingen gaat doen met een dergelijke feature. De gekleurde bar in de controller is wel komisch. Ben ik gezond in Killzone dan is het lichtgroen. Ben ik dood, dan is het lichtrood. De microfoon in de controller laat je de eerste keer behoorlijk schrikken, maar ik zie wel dat hier leuke dingen mee te doen zijn. Alles samengevat: de Dualshock 4 is een geweldige controller.

De interface
Ik ben nooit negatief geweest over de interface van de PS3. Sterker nog, ik vond de klassieke opening van het apparaat altijd iets verfijnds en stijlvols hebben. De nieuwe interface heeft gelijkenissen, maar past op een scherm. Je scrollt dus niet langer van links naar rechts, maar je hebt een tweetal balken. Voor de minder tech saffy gebruikers bevordert dit het overzicht, maar er ligt een iets wat rommelige opzet op de loer.

De twee balken zijn ingedeeld naar grote vlakken  voor games en media en kleine vlakken voor alle andere. Denk hierbij aan berichten van vrienden, je trophies, de Store, etc. Consoles zijn sinds de PS2 natuurlijk veel meer dan alleen spelcomputers en daar zit een beetje de kneep. De bouwers moeten tegenwoordig ook apps zoals Netflix, Facebook en Twitter er tussen verwerken, waardoor je altijd een beetje zult moeten zoeken, gok ik.

Echt heel prettig is dat je niet langer je game hoeft af te sluiten wanneer je even iets wilt checken of iets wilt aanpassen. Je klikt simpel op de PlayStation-knop op je controller en je bent terug in het menu. Pas wanneer je een andere applicatie opent, sluit de console de game die je aan het spelen bent.

Zorgelijk zijn de opstartproblemen waar servers overbelast zijn en waar in Europa features worden uitgezet om dit te voorkomen. Het heeft iets van de NS weg die treinen niet laat rijden om te voorkomen dat ze stil komen te staan. Sony krijgt in dit geval niet het voordeel van de twijfel. De software is altijd hun zwakste schakel geweest en dit probleem lijkt nog steeds het geval te zijn.

Remote play
Al sinds de PS3 werden we lekker gemaakt met de mogelijkheid van remote play via de PlayStation Vita. Hoewel het slimme hackers lukte is het nooit officieel van de grond gekomen. Tot nu. Want na het invoeren van de code die de PS4 je geeft op je Vita kun je direct aan de slag.

Ik heb Resogun, Call of Duty Ghosts en Killzone Shadow Fall gespeeld via remote play en het werkte als een speer. Of deze games nu perse de beste games zijn om op deze manier te spelen, daar kun je over twisten, maar het feit dat dit mogelijk is maakt de PS4 een geduchte concurrent voor de Wii U. Ik zou het niet vreemd vinden als Sony in een later stadium de Vita standaard mee gaat leveren met iedere PS4. Het levert het systeem een meerwaarde op waar Microsoft op dit moment nog geen antwoord op heeft.

Verwacht nu niet dat de Vita games plotseling in hun volle 1080p kan weergeven. De echte fetisjisten zullen het downscalen van de resolutie niet tolereren. Zelf stoor ik mij hier echter niet aan.  Ik vind het prima werkbaar.

Wat trouwens opvalt is dat je via remote play vrijwel alles kunt behalve films streamen. Geen man overboord, maar gewoonweg een beetje flauw. Het is soms een beetje zoeken waar de L1 en R2 knoppen zijn gebleven, maar overall kun je zeggen dat het verbazingwekkend goed werkt.

De PS4 is een mooie apparaat. Een waarbij het design, op zijn zachtst gezegd, gedurfd is en niet ieders smaak zal zijn. De specs zijn de beste van de drie spelcomputers, maar de echte winnaar, de ware reden om de PS4 in huis te halen, heet de Dualshock 4. Waar ik eerst tranen van frustratie in mijn ogen had als ik een shooter op mijn PS3 moest spelen, heb ik die nu van geluk. Deze controller is gemaakt door mensen die het snappen.

Zoals gewoonlijk zijn de launch games niet de meest indrukwekkendste. Dit komt mede doordat ze voor zowel de huidige als de nieuwe generatie spelcomputers gemaakt zijn en daarom nog lang niet de ware potentie tonen van de consoles. Toch zijn er momenten in games zoals Killzone Shadow Fall of Resogun die je laten zien hoe games als The Order 1886 en Destiny er uit gaan zien.

De interface is misschien niet zo mooi als die van de PS3, maar hij zal voor veel mensen wel weer veel overzichtelijker zijn. En als dit het zwakste onderdeel van de PS4 is, dan is er weinig aan de hand. Oh, en de remote play is eindelijk een reden om die PS VIta, die al jaren onder een laag stof ligt, eens op te poetsen. Veel gamers kunnen misschien het beste wachten tot de game waar ze echt naar uitkijken in de winkels ligt, maar dat je de PS4 in huis moet gaan halen mag duidelijk zijn.

+

Fraai design
De Dualshock 4 is ge-wel-dig