ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

E3 2019: The good, the bad & the ugly

14
06 2019
18:00 - door Peter Pool

Laten we eerlijk zijn. Dit was niet de meest enerverende E3 die we de afgelopen jaren hebben gezien. Dit komt niet alleen door de absentie van Sony, maar vooral door de houding van de andere uitgevers.

The Good

Doom Eternal
De game maakt wederom een positieve indruk en toont als een van de weinige niet-Nintendo games volop gameplay. De hyper gewelddadige gameplay wordt afgewisseld met platform secties en de gameplay zelf lijkt nog tactischer dan voorheen. Heb je munitie nodig dan gebruik je de kettingzaag. Kun je wel wat health gebruiken dan is het tijd voor een glory kill en wil je jouw panzer weer oppoetsen dan zet je de vlammenwerper in. De game is ook veel meer ‘gamemy’ geworden. Er zijn 1UP’s te vinden en veel iconen lijken rechtstreeks afkomstig uit klassieker Doom II.

Final Fantasy VII Remake
De meeste durfde niet te dromen dat de game überhaupt nog uit zou komen maar nu heeft de game een heuse releasedatum en de eerste gameplay indrukken van de game-pers zijn bijzonder positief. De combat geeft de speler een keuze tussen keiharde actie en meer strategische gameplay. Verder ziet de game er gewoon prachtig uit. Enige echte zorg is dat de game opgebroken wordt in een nog onduidelijk aantal delen. Wanneer het volgende deel uitkomt is voor niemand duidelijk.

Elden Ring aankondiging
From Software zit niet stil. De Japanse spelmaker heeft een paar maanden geleden Sekiro: Shadows Die Twice uitgebracht en nu maakt men haar volgende game alweer bekend. Een game waar Miyazaki & co hulp hebben gekregen van niemand minder dan Game of Thrones bedenker George R.R. Martin. De game lijkt volgens Miyazaki meer op de Dark Souls games. Je kunt je eigen personage maken met door jou gekozen statistieken. De wereld is de grootste die de spelmaker tot nu toe heeft gemaakt en kan zelfs met een paard worden doorkruist. Martin lijkt zich vooral te richten op de mythologie in de game. Het verhaal zelf wordt door Miyazaki en zijn collega’s bedacht.

Ik heb Cyberpunk 2077 buiten dit lijstje gehouden. De Keanu Reeves reveal was leuk maar als thuisblijvende volgers van de show hebben we een niet heel boeiend CGI trailertje gezien met minimale gameplay. De aanwezige pers zag meer maar zoals het er nu naar uitziet zien wij dat pas ergens in augustus of september.

The Bad

Het gebrek aan gameplay
Het begon niet al te goed deze E3. Xbox leek vergeten te zijn dat als je al jaren geen Halo hebt uitgebracht je misschien iets meer moet tonen dan een nietszeggende cutscene met de Master Chief. Het was tijd om de laten zien waar 343 Industries al die jaren mee bezig is geweest. Niet dat ze de enige waren. Ook Gear 5 toonde geen gameplay. Microsoft koos er zelfs voor om de campaign helemaal links te laten liggen en zich te richten op een nieuwe spelmodus die niemand echt heel boeiend vond. Verder was het weer veel van hetzelfde. Multiplatform games die met veel bombarie worden aangekondigd. Lichtpuntjes waren de nieuwe game van Ninja Theory, Bleeding Edge en de nieuwste Minecraft spin-off Minecraft Dungeons waarmee ze de game richting Diablo duwen. De aankondiging van Xbox Scarlett was ook weinig opzienbarend. Nog krachtiger blah, blah, blah terwijl ik een Xbox One X heb staan met een laag stof omdat Microsoft niet in staat is geweest om games te produceren. Bethesda deed op Doom Eternal na min of meer hetzelfde. Veel CGI trailers zonder gameplay of überhaupt contekst van waar we naar kijken. Dit deed Ubisoft beter en toonde zelfs hier en daar gameplay maar het gros van wat we te zien kregen wisten we al of was al ruimschoots gelekt. Een game als Gods & Monsters vliegt dan even voorbij wederom zonder gameplay of verduidelijking waar we het hier nu echt over hebben. Zonde want de game oogt zeer geïnspireerd door Breath of the Wild en dat smaakt naar meer.


Het gemis van PlayStation
Je kunt er niet omheen. Sony werd gemist. Niet alleen om een balans te creeeren met Microsoft. Maar gewoon hun games. Geen The Last of Us part II of Ghost of Tsushima. Ik snap wat Sony aan het doen is maar voor de beurs is het een groot verlies. Het is nu wachten of Sony dit jaar een PSX zal houden en daar doodleuk de PS5 presenteert en vertelt dat deze in maart in de winkels ligt. Dat zou dan toch wel weer voor een sensatie zorgen.

Nintendo, waar zijn Metroid en Bayonetta?
Veel schattige en kleurrijke games bij Nintendo. Veel gameplay, helemaal goed. Zelfs de vervanger van de bijzonder onsympathieke Reggie Fils Aime was een goede stap vooruit. Ik heb Reggie altijd een bullebak gevonden die meer past bij een bedrijf als Microsoft dan Nintendo. Maar goed. Allemaal leuk en kleurrijk maar waar zijn de updates rond Metroid Prime en Bayonetta 3? Kom op Nintendo. Niet iedereen speelt Animal Crossing en Pokemon.

 

The Ugly

Het zoeken van spijkers op laag water door Variety, Polygon en Kotaku
Of het nu gaat om het realisme in Call of Duty Modern Warfare of een poster met een sexy vrouw in Cyberpunk 2077. De social justice warriors van sites als Variety en Kotaku jammeren en zeiken er flink op los. Deze vreselijke websites die hun wereldbeeld door de strot van iedere gamer op deze aardkloot willen stouwen is vaak even ergerlijk als lachwekkend. Als je een game, film of boek te gewelddadig vindt dan koop je het niet, kijk je het niet of lees je het niet. Heel simpel. De kritieken rond de dystopische wereld van Cyberpunk zijn al helemaal lachwekkend. Het is een dystopische wereld. Het is de bedoeling dat het niet past in het SJW handboek. Ik hoop dat de spelmakers zich niet gedwongen voelen om dingen aan te passen in de game. Het is niet nodig. Laat deze kleine kleinzerige clubjes vooral in hun eigen vet gaar koken en laat consumenten zelf beslissen wat zij wel of niet willen spelen. Dicteer het niet voor hen. Ik ben de laatste die het Amerikaanse IGN als goed voorbeeld zal aandragen maar in het geval van CoD: Modern Warfare lieten zij diverse redacteuren aan het woord. De ene persoon vond het goed wat ze gezien hadden, de andere vond het te heftig en concludeerde: deze game is niet voor mij. Een veel betere reactie dan de oproep tot censuur door de bodem van de game-journalistiek. Al kun je jezelf afvragen wat de geestelijke gesteldheid is van de redacteur die baalt dat je in een first person shooter niet de optie hebt, de game te spelen zonder mensen te hoeven neerschieten. Begrijp mij niet verkeerd. Ik propageer niet dat we rechts extremistische of radicaal islamitische games moeten tolereren onder de noemer van vrijheid van meningsuiting. Daar gaat dit niet om. Dit gaat over sites die huilen over de vormgeving van mutanten in Rage 2 of een grappig zinnetje in Doom Eternal. Deze mensen zijn professionele huilebalken. En net als verwende kinderen kun je die maar het beste negeren (daarom besteed ik er net tig honderd woorden aan). 
 

Sluiten
E3 2019: The good, the bad & the uglyCall of duty Modern Warfare 0001