ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

Gran Turismo 6 - De ChoiceCuts Review

01
12 2013
00:00 - door Rogier Voet

Gran Turismo is 1 van de exclusieve spelseries op de PlayStation. Deel 5 kon de torenhoge verwachtingen niet waarmaken, maar werd na een lange reeks updates wel beter. Lees in de review hoe Gran Turismo 6 het er vanaf brengt.

Het maken van games en het ontwerpen van auto’s heeft zeker overeenkomsten. Het is moeilijk om iets goeds te maken, maar misschien nog wel moeilijker om succes te behouden of te overtreffen. De eigenwijze ontwikkelaar Polyphony Digital, was jarenlang de koning van het digitale asfalt, maar werd na deel 5 toch echt voorbij gereden door de Forza-reeks van MS en diverse simracers op PC. De ontwikkelaar heeft hard gewerkt aan de laatste Gran Turismo voor de PlayStation 3.

Lastige start
Het is altijd lastig voor een spelmaker om een goede start te maken. Aan de ene kant wil je gamers niet meteen in het diepe gooien en aan de andere kant is het te lang aan het handje leiden ook erg irritant. Helaas gaat dat eerste op voor Gran Turismo 6. Je begint met een slome Honda en het duurt eigenlijk te lang voor je jezelf aan die langzame klasse hebt ontworstelt.

Zonde, want verder is de opzet van de Career Mode juist erg verbeterd. Naast de standaard type races zijn er Coffee Break challenges, waarbij je meestal iets absurds moet doen met je bolide. Andere extra’s zijn de Eco Challenges en de beruchte License Tests. Die zijn gelukkig wat eenvoudiger gemaakt. Een andere geweldige aanvulling is het Goodwood Festival of Speed: waarin je in allerlei exclusieve wagens (zowel modern als klassiek) mag scheuren.

Idioot veel auto's
Het aanbod van bolides is met 1.200 indrukwekkend te noemen, maar er zijn toch wat kanttekeningen te plaatsen. Zo zijn er veel auto’s, met versies die nauwelijks van elkaar verschillen. Ook zijn er veel merken waarvan er nauwelijks of geen nieuwe wagens aan Gran Turismo 6 zijn toegevoegd. Je kunt je afvragen hoeveel gamers ernaar uitkijken om virtueel rond te rijden in een Daihatsu Core uit 2002. Het aanbod is desondanks lekker groot, maar al die bolides kosten wel behoorlijk wat ingame credits.

En daar loopt het toch wat stroef bij Gran Turismo 6. Als je kijkt naar hoeveel credits je verdient, dan gaat dat in Career Mode niet echt snel. Inmiddels is er al een patch verschenen die ervoor zorgt dat je verdiensten stijgen, maar qua geld blijft het lastig. Dat is mede doordat je tijdens je carriere bepaalde soorten auto’s moet aanschaffen om verder te komen.

Betere rijdende bolides
Al die auto’s zien er marginaal beter uit dan de wagens in Gran Turismo 5. Het rijgedrag is echter wel flink verbeterd. Het sturen is directer en vooral het gedrag van wagens bij agressief remmen voelt beduidend anders dan bij zijn voorganger. Het geeft nog steeds een enorme kick om een heftige bocht in te duiken (zoals op Spa) en daar na een goed getimede rem actie, weer lekker snel uit te komen.

En Spa is niet de enige racebaan die we virtueel aandoen. Het lijstje van totale circuits is zeker indrukwekkend te noemen met: Bathurst, Brands Hatch , Daytona, Circuit de la Sarthe, Fuji, Indy, Monaco, Monza, Nürburgring, Silverstone, Spa, Suzuka, Willow Springs en nog diverse zelf ontworpen circuits waaronder Apricot Hill, 1 van de oude favorieten uit de GT-reeks.

Klinkt een auto zo?
Lekker rijden, met gave auto’s en mooie circuits; wat wil je nog meer? Die vraag hebben de makers zichzelf kennelijk onvoldoende gesteld. Er zijn namelijk in deel 6 nog wat puntjes die de beleving toch weten te dempen. Ik noem bijvoorbeeld het geluid. Ik kan er niet bij dat de autoliefhebbers bij Polyphony, die zoveel kennis en liefde in hun virtuele versies van echte auto’s stoppen, niet meer aandacht besteden aan motorgeluid. Een Ferrari die klinkt als een stofzuiger (of een kettingzaag), daar gaan mijn haren echt van overeind staan. Elke raceserie die ik ken, ook de arcaderacers klinken gewoon beter. Fix dat Polyphony!

Het andere onvergeeflijke probleem is de AI in Gran Turismo, in combinatie met hoe de races zijn opgezet. Computergestuurde coureurs doen maar 1 ding en dat is veilig rondrijden op de ideale lijn. Er is geen enkel racegedrag te bekennen. De enige manier waarop de races nog spannend gemaakt worden, is dat je achteraan begint. Het inhalen van computergestuurde obstakels is natuurlijk geen echt racen. Het maakt van Gran Turismo 6 dus meer Driving Simulator dan een Racing Simulator.

Wie dus echt wil racen, zal zijn heil online moeten zoeken. Deze modus is pas beschikbaar als je de A-license hebt gehaald in de Career Mode, dus je kunt niet meteen beginnen. Er zijn meer mogelijkheden voor schade, tuning en pitstops en weer bieden deze races meer diversiteit dan tegen de computer; als je een goede lobby kunt vinden, want dat element werkt nog niet helemaal lekker.

Conclusie
Gran Turismo 6 is absoluut beter dan voorganger. Er is simpelweg geen game die zoveel auto’s en circuits bij elkaar brengt. De besturing en weggedrag van de wagens heeft ook een flinke stap gezet (al zullen racepuristen GT nog steeds bestempelen als simpel). Het is heerlijk om met een enorme diversiteit aan wagens op zoveel circuits te kunnen rondrijden. Het probleem is dat, ondanks de betere Career Mode, de spelserie nog steeds lijdt onder een aantal irritante punten. Zo rijden de computertegenstanders uitsluitend op de ideale lijn, heeft Gran Turismo 6 een slecht schademodel en duurt het relatief lang voor je in supersnelle exclusieve wagens kunt rijden (ook met de nieuwste update). GT6 is dus vooral voor de diehard-fan met het nodige uithoudingsvermogen.

Kopen?

NEE
+

Bizar veel auto's en circuits
Beter gestructureerde Career Mode

-

AI loopt hopeloos achter, geen race-ervaring
Geld verdienen kost heel veel tijd
Geen schademodel in singleplayer

3.0

Gespeeld op: PS3 (aangeschaft door CC)

Platform: PS3

Ontwikkelaar: Polyphony Digital

Uitgever: SCEE

 

Sluiten
Gran Turismo 6 - De ChoiceCuts ReviewElden Ring cover