ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

Heeft Fallout 76 geleerd van The Division?

13
08 2018
12:00 - door Peter Pool

Dit weekend werd er op zaterdag een panel gehouden waarin Todd Howard van Bethesda en enkele anderen antwoord gaven op de meest brandende vragen uit hun community rond Fallout 76.

Todd begon met uitleg, de kaarten die je bij perks kunt voegen. Iedereen inclusief ik dacht dat men deze kaartpakketten tegen betaling zou aanbieden. Niets blijkt minder waar. Pete Hines en het Fallout Twitter kanaal hebben beiden aangegeven dat dit niet het geval zal zijn. De microtransacties zullen puur cosmetisch zijn. Je kunt ze echter ook verdienen in de game. Prima.

Het belangrijkste was echter hoe Bethesda spelers zou wapenen of beschermen tegen griefers. Wat is een griefer? Een kutkind die in het echte leven gepest wordt vanaf het moment dat hij zijn gezicht ergens laat zien maar online mensen kan terug treiteren door hun speelplezier in willekeurige games te verpesten door andere spelers non-stop neer te schieten of op een andere manier te zieken.

Een goede stap is dat Bethesda het schieten op andere spelers weinig schade laat doen. Het moet voelen als een tik in je gezicht. Pas wanneer de andere speler terugschiet wordt het serieus. Je hebt dus altijd de keus om spelers als dit te negeren en gewoon weg te lopen. Wat er precies gebeurd wanneer ze je volgens is mij niet helemaal duidelijk. Wel kun je specifieke spelers negeren zodat je ze nooit meer tegenkomt in Fallout 76.

Verder verlies je geen wapens en collectables wanneer je doodgaat. Je verliest alleen je crafting materiaal. Wil je het terug dan moet je naar je overleden zelf terugkeren. Een beetje Soulsborne lite dus. Ook prima wat mij betreft.

Een stuk discutabeler is het besluit om de aanvaller van een speler een bounty op het hoofd te plaatsen. Klinkt goed maar voor wie ooit Ubisoft’s Tom Clancy The Division heeft gespeeld en daarin per ongeluk of expres The Darkzone is ingewandeld weet hoe dit heel negatief kan escaleren. Na een week of 2 na de release van de game trokken bendes van spelers door The Darkzone en schoten iedereen overhoop die ze tegenkwamen, ondertussen jouw met bloed, zweet en tranen verdiende wapens en spullen stelende. Hoe hoog hun bounty ook was. Het boeide hen niet. Het werkte eerder stimulerend.

Tel daarbij op dat in The Division het de spelers keus was om The Darkzone te betreden. DIe keus heb je niet in Fallout 76. Dat is voor 90% een grote Darkzone. Bethesda gaat naar mijn idee net iets te veel uit van het goede in de mens. Dit terwijl als er een plek is waar slecht menselijk gedrag nog even extra wordt uitvergroot het online is. IK vind het ook vreemd dat niemand deze vergelijking heeft gemaakt op de grote game-sites. Hier had Howard toch echt wat kritischer over bevraagd mogen worden naar mijn mening.

Persoonlijk zal ik Fallout 76 spelen maar pas na een maand of 2. Niet alleen omdat ik rond de release van Fallout nog bezig verwacht te zijn met Red Dead Redemption 2. Maar ook omdat na een maand of 2 de grootste idioten die graag games voor anderen verpesten alweer verhuisd zijn naar een nieuwe game.
 

Sluiten
Heeft Fallout 76 geleerd van The Division?Sekiro: Shadows Die Twice 001