Knack - De ChoiceCuts Review

29
11 2013
07:01 - door Peter Pool

Een game van de hand van de man die een sleutelrol heeft vertolkt bij de totstandkoming van de PS4, dat moet wel goed komen zou je zeggen.

In Knack speel je, hoe verassend, het mannetje Knack. Een creatie van ene dokter Vargas die de mensheid moet helpen om de goblines te verslaan die weinig goeds met ons voor hebben. Dit is het plot in een notendop en nee, die heeft niet veel om te lijf. Maar wees eerlijk, dat is natuurlijk het geval bij veel platform games. De gemiddelde Mario staat ook niet bepaald bol van de originaliteit als het op het plot aankomt.

Die games doen echter iets wat Knack niet lukt en dat is zowel jong als oud vermaken. Want het belangrijkste element van Knack is de mogelijkheid van het hoofdfiguurtje om elementen te absorberen en op die manier  te groeien om zo grotere bad guys en gevaarlijk wapentuig het hoofd te kunnen bieden. Het probleem in Knack is dat het spel deze momenten voor jou beslist en je dus niet zelf je kop kunt stoten om vervolgens het level opnieuw te spelen op een andere manier. Het spel eist dat je groter wordt als er een aantal tanks op je wachten en zorgt dat je weer klein bent als je door buizen moet klauteren.

Ook grafisch maakt de game niet de indruk die je verwacht van een next-gen game. Op het eerste gezicht ziet het er leuk en fraai uit, maar dan blijkt dat de boel wel erg grof is uitgewerkt. Kijk eens naar een gebouw dat instort en je ziet eenzelfde, van dik hout zaagt men planken, animatie die zo uit Earth Defence Force lijkt te zijn overgenomen. Iets wat niet als compliment kan worden gezien. Eenzelfde grofheid lijkt te zijn ingezet bij de besturing en de reactie op het scherm. Weet je zeker dat je de vuist van je reus goed mikte, slaat het mannetje op je scherm volledig mis. Iets wat tot frustratie kan leiden. Zeker bij jongere gamers, voor wie de game bedoeld lijkt.

Voor die jongere gamers is de taal van het Engels om te zetten naar Nederlands, maar dit is dan weer wel voor de aanwezige ouders zo tenenkrommend dat je jou kinderen direct op een spoedcursus Engels wilt sturen. Hierin is Knack natuurlijk niet uniek, maar het blijft altijd bizar hoe we met onze taal menig animatiefilm en game eigenhandig de nek weten om te draaien. Maar het zal de kleuters worst zijn gok ik.

Knack is niet voor gamers. Het is een spel dat best vermakelijk kan zijn voor de jongere gamers in de familie, met dien verstande dat de besturing het soms laat afweten en dat er zomaar een DualShock 4 door de huiskamer en wellicht door het scherm van de tv gegooid zal worden. Is dit het geval dan ligt dit niet aan de gooiende kinderen, maar eerder aan de haperende besturing. De jonkies zullen ook niet malen dat de game gemakkelijk had kunnen draaien op de PS3, maar om eerlijk te zijn, er zijn betere en leukere alternatieven te vinden op het moment. Misschien niet op de PS4, maar zeker wel op de Wii U in de vorm van Super Mario 3D World.

+

Leuk voor jongere gamers.

-