Need for Speed Rivals - De ChoiceCuts Review

02
12 2013
07:00 - door Dennis Wilman

Stel je voor: je hebt net je eerste, idioot snelle, auto gekocht. Wat ga je er dan als eerste mee doen? Natuurlijk ga jij er de politie mee pesten. Kun je leuk indruk maken op je vrienden en hebben de agenten ook een keer wat te doen. Maar dan kom je erachter dat de politie niet stil heeft gezeten en misschien nog wel een dikkere racebak onder de kont heeft dan jij. Ineens moet je hard werken om bij ze vandaan te blijven en om tegelijkertijd je vrienden te imponeren.

Dat is in het kort wat je doet in Need For Speed: Rivals. Het is het oude, vertrouwde recept en dus niets nieuws in de serie. Wat wel nieuw is, is het feit dat je eigenlijk altijd online bent, met maximaal 5 andere spelers. Rivals beschikt niet over een offline modus. De gehele game speelt zich af in Redview County, een volledig open wereld waarin je vanaf de eerste seconde volledig vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Dat je deze wereld deelt met vijf andere menselijke spelers geeft wat nieuwe opties. Zo kun je een andere speler uitdagen tot een head to head race wanneer je hem tegenkomt tijdens het rondrijden, of zul je events samen doen met deze spelers in plaats van enkel AI spelers. En omdat de game altijd online is, speel je ook altijd indirect tegen je vrienden. De wereld is bezaaid met flitspalen en speedzones, waarbij je de hoogste snelheid of snelste tijd kunt neerzetten door er simpelweg langs te rijden. Deze gegevens worden vergeleken met jouw vriendenlijst, zo weet je hele vriendenlijst dat jij overal de snelste bent. Niet dat ze dat nog niet wisten, maar toch.

Het altijd online gedeelte is een mooie stap voorwaarts voor een racegame en het werkt over het algemeen prima. Helaas is er ook een punt dat niet werkt. Het lijkt het erop dat de server, waarop de game draait, plaatselijk op iemands console draait. Dit houdt in dat wanneer diegene de game verlaat, de server stopt, de rest van de spelers uit de game geknikkerd worden en noodgedwongen moeten switchen van server. Dit is natuurlijk altijd erg irritant, maar wordt ronduit frustrerend wanneer je met een time-trail of ander event bezig bent. Wanneer je namelijk op de nieuwe server start, begin je weer vanuit stilstand. Dit kan je op sommige momenten de winst kosten. Om het nog maar niet te hebben over het moment dat je in een bijna kapotte auto met een flinke buit probeert te ontsnappen van de coppers. Als je dan een achterstand opbouwt na de switch van servers is de kans heel groot dat ze je netjes rammen en je auto slopen. Het gevolg is dat je de bak in draait en dat je gehele buit in de achterbak van meneer agent mee gaat. Dan is al je werk voor niets geweest.

Maar wanneer je dan wel rustig kunt doorspelen, heb je zelf de keuze hoe je dat doet. Je krijg namelijk telkens drie opties in de vorm van speedlists om het volgende niveau te halen. Elke speedlist bevat andere missies en geven je uiteindelijk ook andere beloningen. Een ding wat zeker is, het feit dat je bij elk nieuw niveau weer een nieuwe auto krijgt. Vooral in het begin zul je dus met een gigantische snelheid nieuwe auto's tot je beschikking krijgen. Al deze vierwielers kun je tot op een zeker niveau personaliseren. Denk aan uiterlijke veranderingen,  zoals andere kleurtjes, wat stickertjes en wat innerlijke veranderingen zoals wat meer stevigheid en wat meer snelheid. Je kunt je auto's dus redelijk verbeteren, maar tenzij je echt gehecht bent aan een model, zul je het niet snel doen. Het kost vrij veel credits en het gaat sneller om simpelweg in een nieuwe auto te stappen.

Net als het pimpen van je ride, is het racen zelf ook niet heel diepgaand. Het is geen Forza of Gran Turismo qua besturing. De enige keer dat je de rem aan hoef te raken is wanneer je een drift in wilt zetten om een beetje schappelijk een bocht door te komen. Voor de rest ben je vooral bezig met extreem snel rijden en zoveel mogelijk verkeer ontwijken. Een crash hier en daar is natuurlijk niet te vermijden. Bij zo'n ongeluk zie je wel dat de makers van Burnout achter deze game zitten. Deze zien er simpelweg spectaculair uit. Er blijft weinig van je auto over als je met 200+km/u recht op een tegenligger klapt. Niet dat deze crashes rampzalige gevolgen hebben, want je kunt enkele seconden, met een krasje hier en een deukje daar, alweer verder rijden. Een tripje langs een pompstation langs de weg zorgt ervoor dat je auto weer 100% in perfecte staat is en al je wapens weer zijn bijgevuld. Oh ja, in Rivals heb je de beschikking over wapens. Vooral wanneer je als de sterke arm der wet speelt heb je hier veel aan. Spijkermatten strooien en EMP's schieten om racers te laten crashen helpt zeker. Als racer heb je het meest aan de turbo's of de bescherming tegen de EMP's om wat makkelijker weg te komen bij je achtervolgers.

Uiteindelijk biedt de stap naar een open wereld, die altijd online is, veel nieuwe mogelijkheden voor een racegame, maar ook wat nadelen, waaronder een hele grote: het disconnecten van de game wanneer je dat niet kunt gebruiken. Gelukkig maakt het indrukwekkende gevoel voor snelheid, de idiote actie en het lekker snel beschikbaar zijn van nieuwe auto's dat wel weer goed. Ga je dus vooral voor snelheid en actie en wil je dat met, of tegen je vrienden of wildvreemden doen, dan kun je niet misgaan met Need For Speed Rivals.

+

Geweldig gevoel van snelheid
Heerlijke actievolle gameplay