ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

Preview: Forza Motorsport 5

13
01 2014
07:00 - door Peter Pool

Forza 5 weet mooi binnen te komen als de enige racing simulator op de next-gen consoles. Maar zoals we allemaal wel weten hoeft de eerste niet gelijk de beste te zijn. Gelukkig mocht ik al even achter het stuur van de McLaren P1 kruipen om te voelen of Turn 10 Studios nog steeds weet hoe ze een racegame moeten maken.

Nee, die McLaren P1 staat niet in mijn garage. Ik hoefde hem niet te kopen, want gelijk bij de start van Forza wordt je met je kont in de P1 gepropt. Veel of weinig ervaring maakt niet uit, je gaat maar lekker door de krappe straatjes van Praag racen met meer dan 700 PK achter je ruggenwervel. En dat blijkt gelijk minder lastig dan verwacht, want de auto is verrassend goed onder controle te houden. Het lijkt meer alsof ik in mijn eigen auto ben gaan zitten, alleen gaat deze een flink stuk harder. Dit komt doordat de mensen van Turn 10 alle hulpmiddelen aan hebben gezet. Je wordt gelijk geholpen met insturen, remmen en gas geven. Het voelt dus eigenlijk niet als een simulator, het is te vergelijken met de eerste keer dat je op een fiets stapte. Deze had zijwieltjes zodat je niet gelijk omvalt, jezelf bezeert of het fietsen nooit meer wilt doen. Turn 10 wil niet dat je op plaats 20 eindigt en de game ruk vindt. Ze willen dat je gelijk mee kunt komen met de monsters, al zul je nooit echt weten hoe het voelt om echt in een auto van meer dan een miljoen euro te rijden.

Gelukkig kun je na die race alle hulpjes uitzetten en krijg je hiermee ook nog eens meer geld. Dat werkt eigenlijk niet anders dan in voorgaande delen. Je wordt ervoor beloond als je het jezelf moeilijker maakt. Logisch. Wat dan weer niet logisch is, vind je in het feit dat alle auto's flink duurder zijn geworden en je niet meer bij het stijgen in level een auto van een bepaalde fabrikant mag uitzoeken. Een gratis auto is compleet verleden tijd. Je zult nu alle auto's zelf moeten kopen met het geld dat je verdient met het racen. En dat blijkt maar zelden genoeg te zijn om een vette bolide te kopen. Wanneer je aan een andere klasse start, zul je vaak een andere auto moeten kopen. Je krijgt een keuze, maar deze wordt erg beperkt door het feit dat je bankrekening niet toereikend genoeg is om de mooiste bak te kopen. De keuze voor de nieuwe aankoop is dus niet alleen beperkter, maar wordt ook moeilijker, omdat je nu nog geld moet overhouden om je mindere auto wat te tunen. Doe je dit niet, dan zul je wel heel veel moeite hebben om mee te kunnen komen met de rest van de racers.

Overigens zijn die racers geen robots meer. Het zijn bijna echte mensen geworden. Door de inzet van de cloud slaat Forza jouw racelijnen en die van anderen op en zet ze in tijdens races van jou en anderen. Het kan dus zo zijn dat een vriend van je, jou in zijn race tegenkomt terwijl jij niet in de buurt van je Xbox bent. En hoewel jij dus offline bent, zou jouw vriend jouw rijstijl tot op zekere hoogte moeten kunnen herkennen. In de praktijk levert dit een race op zonder drones die netjes in een rijtje achter elkaar aan rijden. De tegenstanders gedragen zich als mensen en maken dus fouten. Fouten waar jij van kunt profiteren, of fouten waar jij de dupe van raakt. Wat mij heel erg opviel is dat de eerste paar bochten een extreme chaos vormen. Blijkbaar stuurt iedere Forza speler zijn bolide recht tegen het blik van degene die zich al in de bocht bevindt, waardoor hij of zij ook automatisch de bocht neemt. Op zijn minst frustrerend als iemand zich via jouw zijkant de bocht in probeert te wurmen, waardoor jij de grindbak in glijdt en hij de eerste plek over kan nemen.

Maar ondanks de hier en daar vreemde keuzes van Turn 10 Studios laten ze wel weer zien dat ze op visueel gebied erg sterk zijn. De auto's zien er bijna fotorealistisch uit als ze stilstaan. Wanneer je dan achter het stuur kruipt en mag genieten van het mooie interieur, komt er nog iets moois op je pad. De belichting in de auto is simpelweg geweldig. De zon schijnt dan wel altijd buiten, maar dat maakt het binnen in de auto alleen maar beter.

Dit merk je het meest wanneer je uit een tunnel komt rijden. Je zult letterlijk even verblindt worden door de zon die ineens in je ogen komt. Ook qua motorgeluid heeft de ontwikkelaar weer goed werk afgeleverd. Zo goed zelfs dat je de irritante muziek al snel uit zult zetten. De muziek is altijd al vervelend geweest in de Forza games, maar nu is de muziek afhankelijk van de situatie waarin je rijdt. Veel actie en blikschade betekent bombastische muziek en een mooie ruime eerste positie betekent rustigere muziek.

Al met al lijkt het er op dat Forza Motorsport 5 een sterke game is. Het ziet er geweldig uit en de races voelen veel natuurlijker aan door het vervangen van de AI door de lijnen van echte spelers. Er zitten echter ook wat problemen in, zoals bijvoorbeeld minder en duurdere auto's en tracks. Voor sommige issues zijn al patches uitgebracht, voor andere komen er wellicht nog oplossingen. Persoonlijk heb ik er nog niet genoeg tijd mee doorgebracht om een definitief oordeel te geven, maar als de patches goed uitpakken lijkt het erop dat deze game zeker op mijn Xbox One gespeeld zal worden.

Sluiten
Preview: Forza Motorsport 5Devil May Cry V Nero