ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

QuakeCon's Doom Eternal presentatie is een voorbeeld hoe het moet

29
07 2019
16:00 - door Peter Pool

Ik heb het natuurlijk niet over de summiere presentatie van dag 1 maar over de uitgebreide speelsessie van dag 2.

De meeste gameplay presentaties van games zijn te kort, te beperkt en ontwikkelaars durven al helemaal niet te analyseren wat er goed was aan hun vorige game(s) en wat er beter kon. Op zaterdag waren het id Software’s Marty Stratton en Hugo Martin die precies dit deden terwijl Hugo Doom Eternal live op het toneel speelde. Tuurlijk waren er marketingtermen als ‘thinking man’s action game’. Maar meer dan veel andere ontwikkelaars stond men stil hoe dingen in de game werken en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Ze gaven blijk dat men de dondersgoed weet waar men op social media over praat wanneer het op hun game aankomt. Je hoeft de HUD dan nog steeds niet mooi te vinden maar je snapt wat de gedachtegang van de ontwikkelaars is geweest. Het geeft je een inkijkje hoe een game als dit bij elkaar komt.

Spraakwaterval Hugo Martin is hierin wederom in topvorm.hij schroomt niet andere klassieke games aan te halen en woorden als ‘awesome’ vliegen in het rond. Het voelt echter niet geforceerd maar klinkt natuurlijk en echt. Je gelooft Martin, je hangt aan zijn lippen. Soms neemt hij je even mee naar een specifiek team binnen id Software zoals de animators van de fameuze gory kills. Het QuakeCon publiek speelt ook een eigen positieve rol. Deze reageren niet alleen op wat er verteld wordt maar ook op het over the top geweld op het scherm. Men versterkt elkaar. Nu is QuakeCon een uniek evenement met echte fans van id Software’s games. 

Vergelijk dit nu eens met een game als Call of Duty: Modern Warfare. Een game waar we luttele seconden van de campagne hebben gezien en wat jank verhalen van IGN ‘game journalisten’. Gears 5 spant de kroon. We hebben vorig jaar een korte campagne teaser gehad en moeten het nu doen met multiplayer tech tests en multiplayer modes. Hoewel ik alle Gears of War games met plezier heb gespeeld is dit de eerste waar ik helemaal niets bij voel. Niet omdat ik het niets vind. Ik weet niet wat ik moet vinden want ik weet er niets van. Bij Doom Eternal weet ik precies wat ik krijg. Ik ben er enthousiast over. Bij CoD en Gears moet je het maar doen met vage beloften dat het allemaal heel anders is. Geen sterke marketing.

Sluiten
QuakeCon's Doom Eternal presentatie is een voorbeeld hoe het moetCall of duty Modern Warfare 0001