ChoiceCuts maakt gebruik van cookies, zo kunnen wij je beter van dienst zijn. Sluiten

ChoiceCuts
Sluiten

Square Enix zet de deur open voor indie-developers

26
11 2013
10:06 - door Peter Pool

Square Enix was tot voor kort een onneembare vesting als het ging om merken. Populaire mods werden vrij snel via gerechtelijke stappen de nek omgedraaid.

De uitgever en ontwikkelaar van games wil nu kleinere game-ontwikkelaars de kans geven om merken uit de stal van Square Enix en Eidos nieuw leven in te blazen via een initiatief wat ze Collective hebben genoemd. Studios kunnen hun ideeën presenteren aan Square Enix. De beste worden hier uitgehaald en worden gepresenteerd aan de community. Deze beslissen dan welke spelideeën groen licht krijgen en welke niet, of geven feedback over wat er aan het idee aangepast moet worden volgens hen.

Hierna zal de uitgever bekijken of de studio in kwestie voldoende mensen en kennis in huis heeft om het idee levensvatbaar te maken. Hierna, en dit is niet verplicht, zal Square het idee promoten op crowdfundingsite Indiegogo. Lukt het om het beoogde bedrag te verzamelen en de game te bouwen, dan zal de Japanse uitgever de game via haar platformen aan de man brengen.

Het idee ontstond door een Australische club die een multiplayer had gebouwd rond de game Just Cause 2. In plaats van hun advocaten op de mod-bouwer af te sturen, is gekeken of en hoe men kon samenwerken met de club. Er werd een ‘free licence’ afspraak opgesteld en op deze manier gaf Square Enix hun goedkeuring voor de modificatie. Titels zoals Kane & Lynch en Gex kunnen op deze manier dus nieuw leven worden ingeblazen. Games lijken voorlopig beperkt te zijn tot de pc. 
 

Sluiten
Square Enix zet de deur open voor indie-developersElden Ring cover