Super Mario 3D World - De ChoiceCuts Review

02
12 2013
08:06 - door

Er was een tijd dat er geen Nintendo-console uitkwam zonder een bijbehorend Mario-spel. De Gamecube brak met deze trend en de Wii U pakte hem weer op met New Super Mario Bros. U. Dat spel voelde echter als een haastig in elkaar gestoken warmhoudertje in afwachting van de 'echte' nieuwe Mario. Een jaar later ligt die nieuwe Mario dan alsnog in de winkel, toch nog hand in hand met een nieuw gelanceerde console. Gek genoeg is de console in kwestie de PS4.

Het is een bizarre keus om Mario op dezelfde dag te verschepen als dat Sony’s nieuwste krachtpatser op het toneel verschijnt. Het idee was om duidelijk te maken dat, hoewel Sony uiteraard de indrukwekkendste hardware heeft, Nintendo de beste software levert. Een dappere poging. Verdiend ook, gezien de kwaliteit van Mario’s nieuwste, waarnaast een spel als Knack geen schijn van kans maakt. Maar Nintendo moet het verschil tussen moedig en overmoedig leren, want Mario gaat nu ten onder in het marketinggeweld rond de PS4 en jammer genoeg had dit door werkelijk iedereen voorspeld kunnen worden.

Compromis
Super Mario 3D World is het ultieme compromis. Zowel de fans van Mario’s 2D-
uitingen als zij die liever in drie dimensies rondrennen worden bediend door de statische combinatie van de twee vormen, voor het eerst geïntroduceerd in Super Mario 3D Land op de 3DS. De levels zijn driedimensionaal en het spel speelt dus als Super Mario Galaxy, maar de camera staat vast en qua perspectief lijkt het meer op de platte New Super Mario Bros.-serie. De angst bestond dat uiteindelijk beide kampen teleurgesteld zouden worden. Het Tokyo EAD team van Nintendo veegt deze angst echter met een brede grijns van tafel.

Voor iedereen
Het belangrijkste om te vermelden is dat dit echt een volledig nieuw spel is. Het is geen HD-versie van 3D Land en het is ook geen uitgeklede versie van Galaxy. Het spel bezuinigt op geen enkel front op creativiteit, ook al biedt het een ogenschijnlijk versimpelde ervaring. De levels zijn kort, zoals ook in 3D Land het geval was, dus de casual gamer verliest zichzelf niet in gigantische werelden. Echter zitten ze bomvol geheimen, dus de hardcore gamer kan ze naar hartenlust uitpluizen. Ook maken de vele powerups de ervaring behapbaar voor nieuwkomers, terwijl ze de veteranen meer mogelijkheden dan ooit geven voor zwaartekracht tartende platformkunsten.

Miauw
De meest opvallende nieuwe toevoeging aan de formule is het kattenbelletje.Wanneer de speler zo’n belletje treft trekt Mario (of Luigi, Peach of Toad) prompt een pluizig kattenpakje aan en begint hij klagelijk te miauwen. Als kat-Mario rent de speler op vier poten, kan hij gemeen krabben en met zijn nagels tegen muren op klauteren. Zo is een onhandig uitgevoerde sprong alsnog te redden. Ook nieuw zijn de bijzondere ‘verdubbelkersen’. Smul van zo’n trosje
kersjes en Mario kloont zichzelf. Zo speel je ineens als twee loodgieters in plaats van één. Nog een trosje kersen? Nog een kopie. De besturing hiervan zou onmogelijk moeten zijn, maar is geniaal uitgevoerd. Moeiteloos speel je als meerdere platformhelden tegelijk, alsof je nooit anders hebt gedaan. Zo zien we eindelijk iets terug van ‘Super Mario 128’. Zowel de kersen als de kattenbel zijn bijzonder leuke vondsten die de gameplay echt verrijken.

Het scherm van de Gamepad wordt niet bepaald uitgebuit, maar af en toe wordt er wel geestig gebruik van gemaakt. Zo zijn er door tikjes op het aanraakscherm soms platforms te verplaatsen, à la Pullblox. Het vele blazen tegen de microfoon is dan weer minder geslaagd.De besturing (alle Wii U-controllers zijn te gebruiken) is vloeiend, intuïtief en tot op de HD-pixel nauwkeurig. Wel wordt het 3D-effect van de 3DS gemist. Die voelbare diepte was in het statische perspectief enorme toegevoegde waarde. In 3D World zul je af en toe misspringen, iets wat in 3D Land nooit een probleem was.

Met z’n allen
Als singleplayer-spel evenaart het Super Mario Galaxy 2 niet, maar het komt angstig dicht in de buurt. Echter is dit het eerste deel in de serie waarvan de multiplayer-modus misschien wel net zo goed is als de singleplayer. Sowieso is dit de eerste keer dat er met een paar vrienden door driedimensionale werelden te rennen is. Mario, Luigi, Toad en Peach kennen allemaal een eigen, kenmerkende besturing en iedereen zal dus snel een eigen favoriet hebben. Vervolgens biedt het spel bijzonder veel diepgang. Je kunt elkaar helpen en zo platform-perfectie bereiken door middel van teamwork, maar je kunt elkaar ook naar de kroon steken (letterlijk) en actief tegenwerken.

Tikken en blazen
Ook op visueel gebied is dit de eerste ‘echte’ HD-Mario. Super Mario Bros. U verbleekt werkelijk op alle fronten naast dit nieuwe avontuur. De kleuren zijn fel en keihard, de texturen zijn solide en realistisch (op een plastic speelgoed-achtige manier) en de lichteffecten zijn indrukwekkend. De schattige animaties en het mooie ontwerp van de omgevingen maken het af. Dit is zonder twijfel het mooiste wat de Wii U tot nu toe heeft laten zien, nu eens volledig zonder haperingen in de framerate.

Het beste van
De muziek is fantastisch en meteen mee te neuriën. De wat oudere gamers zullen flarden herkennen uit bijna alle eerdere delen en zo wordt de soundtrack een soort Greatest Hits. Zo voelt dit spel sowieso, want alle beste elementen uit zowel de 2D als 3D-voorgangers keren terug. Des te knap dat het spel toch constant weet te verrassen. Een nieuwe briljante vondst is nauwelijks geïntroduceerd voordat hij alweer wordt ingeruild voor de volgende. Zo weet je als speler nooit wat je voor je kiezen krijgt. Het gevaar van ‘nog even één leveltje’ ligt dus altijd op de loer, want je weet dat het volgende level je nieuwe favoriet zal zijn. Tot degene die daar op volgt, natuurlijk.

+

Perfecte besturing
Constant verrassend en creatief