The Legend of Zelda: A Link Between Worlds - De ChoiceCuts Review

03
12 2013
09:05 - door

Op het eerste gezicht lijkt deze nieuwste Zelda niet veel meer dan een afgestofte versie van een ruim twintig jaar oud Super Nintendo-spel. Zeker na het recent heruitgegeven The Wind Waker is het makkelijk om te denken dat een wanhopige Nintendo wat oude titels heeft opgepoetst om zo snel mogelijk goed verkopende spellen in de schappen te krijgen.

Echter is na een paar minuten spelen al duidelijk dat met A Link Between Worlds geen makkelijke weg is gekozen. Alle elementen uit spiritueel voorganger A Link to the Past en alle recente Zelda-spellen zijn heroverwogen en verbeterd. Het resultaat is het beste 3DS-spel tot nu toe en één van de beste spellen in de geschiedenis van de serie.

Een nieuw likje verf
De kleine Link kan ook nooit eens lekker uitslapen. Nadat hij bruut wordt gewekt, wordt hij meteen op pad gestuurd om een pakketje af te geven bij Hyrule Castle. Daar is een vandaal bezig geweest: er zijn allerlei rare figuren op de muren gekalkt. Het duurt niet lang voordat de boosdoener zich toont. De theatrale en androgyne tovenaar Yuga verandert onschuldige bijstanders in platte laagjes verf. De meeste kladt hij simpelweg op muren, maar laat hij nou ook achter die altijd belangrijke Sages aanzitten! Die vangt hij in sierlijsten om ze zo te ontvoeren. Op het moment dat Link hem treft is hij net bezig met zijn meesterwerk: prinses Zelda.

Wanneer de overmoedige Link hem tegen probeert te houden, krijgt hij natuurlijk de volle laag. Link blijkt immuun voor Yugas fratsen en vanaf dat moment is hij met een druk op de knop in levende graffiti te veranderen. Dit is de belangrijkste nieuwe vondst van A Link Between Worlds en vrees niet, het is veel meer dan een lollige gimmick. Als verf-Link kan de speler over muren en door spleten glijden en dit is zowel in de kerkers als in de overworld absoluut noodzakelijk om puzzels op te lossen en alle geheimen te vinden.

Ga je eigen weg
Ook nieuw is dat je een groot deel van de kerkers in willekeurige volgorde kunt bezoeken. Dit is mogelijk dankzij de winkel van Ravio, een in paars konijnenpak gehulde kwibus die allerlei mooie wapens in zijn bezit heeft. Die wapens zijn te huur en later (voor een flink bedrag) te koop. Hiermee lost Nintendo in één klap meerdere zeurkwesties van de serie op. Zo voelt het spel meteen een stuk minder rigide aangezien er geen vaste volgorde meer is en de speler zelf vorm geeft aan zijn avontuur. Ook heeft het eindelijk echt nut om Rupees te verzamelen, iets waar elke fan blij mee zal zijn.

Zoals de titel al aangeeft, kan Link op een gegeven moment tussen twee werelden reizen. Waar Hyrule bekend aanvoelt en vrolijk en kleurrijk oogt, is het nieuwe koninkrijk Lorule duister en schimmig. Prinses Hilda, Zelda's collega in Lorule, kijkt wanhopig toe hoe haar rijk ten onder gaat en ze vestigt al haar hoop op de held met de groene muts. Hoewel het reizen tussen twee werelden (of verschillende versies van één wereld) niet nieuw is voor de serie, is het in dit spel beter uitgewerkt dan ooit tevoren.

Unieke kerkers
De kerkers in A Link Between Worlds mogen tot de beste van de serie gerekend worden. Het is geen groot geheim dat deze uitgebreide puzzelsegmenten in recente delen telkens dezelfde formule volgden, maar A Link Between Worlds haalt gelukkig dezelfde truc uit als Skyward Sword. Beide presenteren ‘standaard’ Zelda-kerkers die toch uniek zijn dankzij de eigenschappen van de specifieke hardware. Bij Skyward Sword waren de puzzels gebouwd voor de perfecte besturing van de Motionplus controller en bij A Link Between Worlds wordt de beschikbare hardware op gelijke wijze uitgebuit.

A Link Between Worlds sluit op alle mogelijke manieren perfect aan op de 3DS. Te beginnen met de graphics, die plat ogen, maar prachtige diepte blijken te hebben wanneer de 3D aanstaat. Het is alsof je van boven in een kijkdoos kijkt en dat voelbare hoogteverschil is niet alleen bijzonder fraai, maar wordt ook geweldig benut in de gameplay. De meeste puzzels spelen zich af op meerdere verdiepingen en de speler moet dus echt in hoogte gaan denken. Zo is het spel ook voor veteranen af en toe flink uitdagend. Daarnaast is de wereld in volledig 3D gebouwd, iets wat erg mooi werkt wanneer Link zich tegen een muur drukt en de camera inzoomt voor een perspectief vanaf de grond.

Stijlvolle streken
Grafisch is het is misschien niet zo flitsend als bijvoorbeeld Kid Icarus: Uprising, maar onderschat het niet. Dit is zonder twijfel één van de mooiste spellen op de 3DS. Sfeervol, kleurrijk, zeer gedetailleerd en net zo solide als Super Mario 3D Land en Luigi’s Mansion 2. De stijl ligt dichter bij de zachte penseelstreken van Skyward Sword dan de harde tekenstijl van A Link to the Past en verf-Link lijkt zo weggelopen uit de proloog van The Wind Waker. Zo vindt het spel een mooie middenweg tussen de stijlen van de visueel interessantste voorgangers.

Vloeiend en naadloos
De besturing is precies zoals verwacht: uiterst soepel en intuïtief. Zeker na de wanstaltige besturing van de vorige grote 3DS-titel(s), Pokémon X en Y, is het een genot om rond te rennen door Hy(en Lo)rule. Het touchscreen, dat bij Ocarina of Time 3D al ideaal bleek, bereikt hier zijn volle potentieel. Het is overzichtelijk en bijzonder ergonomisch ingericht en zorgt ervoor dat de speler alles (o.a. menu, kaarten, objecten en wapens) binnen handbereik heeft en nooit uit de speelbeleving gehaald wordt. En met een hoofdverhaal van vijftien tot twintig uur, veel sidequests en minigames en ook nog een leuke Streetpass-functionaliteit is dat een beleving om niet snel te vergeten.

+

Leek ouderwets, maar blijkt modern en vernieuwd
Besturing is meesterlijk