The Walking Dead Season 2: All That Remains - De ChoiceCuts Review

21
12 2013
00:00 - door Peter Pool

Hoe moet het nu verder met Clementine? Helemaal alleen lieten we haar achter aan het eind van het eerste seizoen van The Walking Dead. Gelukkig pakken we de draad in dit seizoen gewoon weer op.

Sterker nog, we gaan exact verder waar we gebleven waren. Het spel kijkt naar aanwezige save-games en geeft je op deze manier een terugblik op hetgeen er in het eerste seizoen is gebeurd. Wanneer het alweer een tijdje geleden is dat je de game hebt uitgespeeld, is het een welkome terugblik naar alles wat je al hebt beleeft. Anders dan in het eerste seizoen speel je nu als Clementine. Ze is niet langer het morele kompas van de vaderlijke Lee, maar wordt nu zelf voor zware keuzen gesteld. Al moet gezegd worden dat deze in het eerste deel van het tweede seizoen wel mee vallen.

Makkelijkere keuzes
Werd je in het eerste deel van seizoen 1 voor een paar zware keuzen gesteld, dan lijken deze in deze aflevering minder heftig. Iets wat ook bleek uit de statistieken aan het eind van de aflevering. Er waren veel besluiten die door 90% van de mensen werd genomen, terwijl dit in de vorige afleveringen juist tot veel boeiendere uitkomsten leidde. Jammer, en een gemiste kans voor ontwikkelaar Telltale. Het zijn juist die onmogelijke keuzen die deze point & click adventure zo sterk maken ten opzichte van een zwaargewicht, zoals bijvoorbeeld Beyond: Two Souls.

Gelukkig is de gameplay wel overeind gebleven. Daar waar Quantic Dream je zelf je vork laat optillen, laat Telltale je veel meer essentiële handelingen verrichten die belangrijk zijn voor de vorderingen in de game. Nog steeds is de gameplay minimaal in verhouding tot andere games. Je klikt op een highlight in de omgeving en Clementine zal deze onderzoeken of je moet plotselinge bewegingen naar links of recht maken om aanvallende zombies te ontwijken. Daar waar ik het vorige seizoen op de Xbox 360 heb gespeeld, leek het mij slimmer om het nu eens te proberen op mijn iPad. In mijn beleving sluit de gameplay van The Walking Dead perfect aan bij de touchscreen mogelijkheden van de tablet. Het is vanzelfsprekend een kwestie van smaak, maar ik raad het iedereen met een dergelijk apparaat aan.

Grafisch is er niet veel verandert na het eerste seizoen. Verwacht niet dat je plotseling naar een Unreal Engine 4 van de game kijkt. Het is nog steeds dezelfde comic feel en het naargeestige sfeertje wordt ook weer prima opgeroepen. Het verhaal is een duidelijke introductie van een nieuwe groep mensen maar, zonder dat ik iets wil weggeven, is men er in geslaagd om wederom een prima balans te vinden tussen actie, emotie en intellectuele interactie. Hoewel sommige personages wel erg overdreven reageren tegen een klein meisje zit het geheel gewoon prima in elkaar.

Liefhebbers van het eerste seizoen kunnen blind dit eerste deel aanschaffen. Het biedt je een 1.5 a 2 uur Walking Dead vermaak en dat zegt de fans genoeg. Heb je nog niet eerder een Walking Dead game gespeeld? Probeer dan vooral de eerste aflevering van het eerste seizoen die gratis te downloaden is. Probleem is echter wel dat je daarna waarschijnlijk verslaafd bent. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.

+

Sterke sfeer en verhaal zijn terug
Eerste aflevering smaakt naar meer