Zenimax, het moeder bedrijf van Bethesda, beschuldigt John Carmack er van technologie van het bedrijf te hebben gebruikt voor de Oculus Rift.
Zenimax beweert dat het haar technologie is die de Oculus RIft tot het crowdfunding succes heeft gemaakt die het is. Vreemd, aangezien het natuurlijk wonderkind Carmack is die eigenhandig de engine's van id Software heeft gemaakt sinds Wolfenstein 3D en dus ook die van de Tech 5 Engine waar nu o.a. Wolfenstein: The New Order, The Evil Within en Doom mee worden gemaakt.
Volgens Zenimax is de door Carmack gemaakte programmatuur eigendom van hen en heeft Oculus eigenaar Palmer Lucky hier ook voor getekend. Probleem is echter wel dat Carmack op een gegeven moment voor beide bedrijven werkzaam was wat het bepalen van wat wanneer voor wie is gemaakt niet heel duidelijk zal maken.
Het lijkt er op als of Zenimax een graantje wil meepakken van de Oculus overname door Facebook door nu dit gevecht aan te gaan. Oculus ontkent stellig dat de beschuldigingen van Zenimax op waarheid berusten en maakt zich klaar voor een rechtzaak. Gezellig wordt het er in ieder geval niet van in de game-industrie op deze manier.
No work I have ever done has been patented. Zenimax owns the code that I wrote, but they don't own VR.
— John Carmack (@ID_AA_Carmack) 1 mei 2014